Volg ons ook via:

 
Huur problematiek
geplaatst op 04 april 2013 in thema "Luijten Blog"

Laatst vertelde mij een vrouw dat zij al zes jaar een woning huurt.

Zij had daar altijd heel prettig gewoond, maar het laatste jaar waren er problemen ontstaan met de verhuurder.

Vorig jaar, in november, constateerde zij een schimmelplek in een plafondhoek van haar slaapkamer, waarschijnlijk als gevolg van een lekkage aan het dak van de woning.

Ze belde de verhuurder op om te komen kijken en het probleem te verhelpen, maar die had daar geen oren naar. “U moet uw kamer meer luchten, dan gaat het vocht van zelf weg”.

Herhaaldelijk aandringen om toch eens te komen kijken, hielp niet. De verhuurder vertikte het en kondigde bovendien in mei van dit jaar doodleuk de nieuwe huurverhoging per 1 juli aan.

Mevrouw vroeg wat zij moest doen ? Moest zij de huurverhoging zomaar accepteren ? De schimmelplek was nog groter geworden, ondanks meer luchten, en zij vreesde voor gezondheidsproblemen.

Op de eerste plaats heb ik de vrouw geadviseerd het vocht- en schimmelprobleem schriftelijk te melden bij de verhuurder en daarbij haar eerdere mondelinge meldingen daarover te bevestigen. Verder zou zij de verhuurder wijzen op zijn verplichtingen als goed verhuurder en hem een termijn stellen van 14 dagen om het probleem te verhelpen.

Daarnaast heb ik haar geadviseerd om schriftelijk (liefst aangetekend) te protesteren tegen de huurverhoging met verwijzing naar de schimmelplek in haar slaapkamer, hetgeen zij wel binnen 6 weken na 1 juli 2011 moest doen.

Bovendien was het voorstel tot huurverhoging te laat ingediend. Een dergelijk voorstel moet vóór 1 mei van het jaar worden ingediend.

Maar stel dat het voorstel tijdig is ingediend, wat dan ?

Een huurder heeft dan de mogelijkheid om bezwaar te maken en als hij dat tijdig doet, moet de verhuurder naar de Huurcommissie stappen om het voorstel te laten beoordelen. De huurder kan dan ook een verzoek tot verlaging van de huurprijs doen wegens een ernstig gebrek (bijvoorbeeld schimmelvorming), tenzij de verhuurder het gebrek alsnog verhelpt.

De huurder kan voor het gebrek ook naar de Kantonrechter stappen.

In de door mij aangehaalde zaak van die mevrouw, is zij uiteindelijk naar de Kantonrechter gestapt.
Deze zal zeer waarschijnlijk de verhuurder veroordelen tot herstel van het gebrek en als hij dat niet doet, zal de vrouw gerechtigd zijn alle noodzakelijke werkzaamheden – om aan het vocht en de schimmel in haar slaapkamer een einde te maken – op kosten van de verhuurder te laten uitvoeren.

Zo leidt de arrogante houding van de verhuurder uiteindelijk tot een dure grap.

Bekijk daarnaast onze overige rechtsgebieden. 


Rob Luijten

« naar artikeloverzicht
 

Luijten Blog


Straatverbod

Wanneer kun je een straatverbod vragen en welke stappen moet ik hiervoor ondernemen ?

lees meer »


Juridisch nieuws


Vereenvoudiging stelsel griffierechten leidt niet tot gewenste effecten

De vereenvoudiging van het stelsel van griffierechten heeft geleid tot onbedoelde en ongewenste gevolgen. De operatie zorgde onder meer voor minder handelszaken .

lees meer »